Historie van de Alfa Romeo Sprint en haar afstammelingen. (1954-1965)

Alfa Romeo begreep heel goed dat na de enorme impact van de tweede wereldoorlog er een kleiner en vanzelfsprekend in de traditie van het merk nieuw sportief model nodig was om de op dat moment wankele positie in de markt te verbeteren.

Een nieuwe doelgroep teneinde de overleving kans van het merk te waarborgen.

Om deze nieuwe min of meer geautomatiseerde productielijn te kunnen financieren gaf Alfa Romeo aandelen uit doormiddel waarvan de productie kon worden gestart en er een 100 tal nieuwe 4 deurs Giulietta’s verloot zouden worden onder de verse aandeelhouders.

De productie liep echter forse vertraging op waarop men bij Alfa Romeo besloot de hulp in te roepen van de bij Bertone en Boano werkzame Franco Scaglione.

Vanuit deze ongeveer “noodloterij oplossing” ontstond een elegant gevormd tweezits coupé model met achterin ook nog twee minieme zitplaatsen.

De grote kofferklep en de panoramische rond gebogen achterruit zijn in het oog springende details.

Dit prototype werd tijdens de autosalon in Turijn op 20 april 1954 als de Giulietta Sprint gelanceerd.

De reacties van pers en publiek waren dermate enthousiast dat Bertone de fabriek moest uitbreiden om aan de vraag te kunnen voldoen.

Het type 750B was de eerste Giulietta Sprint die in 1954 in productie werd genomen met als detail dat de “hatchback ”achterruit was komen te vervallen.

Een revolutionair volledig aluminium motorblok van 1290 cc met twee bovenliggende nokkenassen en 65 pk sterk bij 6000 toeren was de krachtbron.

Met een vier-stuursversnellingsbak en slechts 850kg gaf dit voor die tijd een ongekend vermogen,

160 kilometer per uur was een niet mis te verstane prestatie.

In 1955 wordt uiteindelijk dan toch de vierdeurs Berlina Giulietta TI geïntroduceerd.

In 1956 komt er ook een door Pininfarina getekende Giulietta Spider op der markt.

Er komt van de Giulietta Sprint ook een Veloce uitvoering, een 90pk versie met drie in plaats van twee remschoenen aan de voorkant, een vloerpook en door het gewicht van slechts 780 kilo gaat de topsnelheid naar 180 kilometer per uur.

Pas in 1958 krijgen de “gewone” Sprint en Spider een vloerpook.

In 1956 wordt door Zagato een tijdens de Mille Miglia beschadigde Sprint voorzien van een aluminium carrosserie.

Dit is het ontstaan van de “Sprint” Veloce Zagato. Deze SVZ was zo snel dat Zagato er nog 18 bouwde.

In 1957 wordt de bij Bertone ontworpen Giulietta Sprint Speciale gepresenteerd op de beurs in Turijn en omdat de Spint Veloce Zagato ’s nog steeds succesvol zijn laat Alfa Romeo door Zagato een kleine serie lichtgewicht competitie Giulietta’s maken van 785 kilo met net als bij de Sprint Speciale 100pk motoren.

Vanaf 1960 werden hiervan 168 exemplaren geproduceerd.

In 1961 worden nog eens 44 exemplaren geproduceerd van de meer gestroomlijnde “Kammtrail”, de zogenaamde Coda Tronca’s.

In 1959 worden er aan de succesvolle Giulietta Sprint een aantal wijzigingen aangebracht.

Zo verandert de type aanduiding van 750 naar 101.

De zichtbare wijzigingen zijn een gemoderniseerde voorkant met meer in het oog springend chroom, koplampen met een grotere diameter en grotere achterlichten.

De technische veranderingen zorgen voor een langere levensduur van de auto’s.

In 1962 krijgen de Sprint en de Spider een 1570cc motorblok met 92pk met een vijf versnellingsbak.

Zo ontstaan de Giulia Sprint en de Giulia Spider.

De Giulietta Sprint 1300 blijft ook leverbaar.

De productie wordt gestopt in 1965 en de opvolger is de “Bertone“ Giulia Sprint GT en haar varianten.

In totaal zijn er dan 36149 Giulietta’s gemaakt.

De Giulietta’s zijn in allerlei uitvoeringen meer dan succesvol in zowel de race- als de rally wereld.

Op vele tot de verbeelding sprekende circuits zoals: Le Mans, Francorchamps, Nürburgring, Targa Florio, zo ook beroemde rally’s als de Mille Miglia en de Tulpenrally.

Ook in de huidige race – en rallysport zijn zowel de SZ’s als de Sprint Veloces nog steeds geduchte kandidaten voor de zeges.

De benoemde modellen zijn inmiddels ook verworden tot gewaardeerde klassiekers met internationale reputatie.